- Home
- Electra
- Startsysteem
- Relais en toebehoren
Startrelais scooter
Het startrelais is een belangrijk onderdeel voor het elektrisch starten van de scooter. Het relais wordt door de bedieningsknop(op het stuur) aangestuurd en zorgt ervoor dat de stroom van de accu bij de startmotor terecht komt. Wanneer je scooter niet meer elektrisch wil starten kan het zijn dat de relais stuk is. Op deze pagina van onze scooter onderdelen winkel vind je gemakkelijk het juiste product. Selecteer je scooter en zie de passende relais.
Selecteer je scooter
Selecteer je scooter en zie welke onderdelen er op je scooter passen

Knipperlicht relais Naraku digitaal voor LED / Standard 1-150 Watt 2-polig met Signalton
Op voorraad
Bestel voor € 56,38 extra voor gratis verzending

Knipperlicht relais voor Aprilia, Gilera, Honda, Italjet, Malaguti, Peugeot, Suzuki vervangen door PI-1D002376
Op voorraad
Bestel voor € 43,77 extra voor gratis verzending

Bestel voor € 55,58 extra voor gratis verzending

Toeter / Claxon 6V, 12V voor Simson KR51, KR51/1, KR51/2, SR4-1, SR4-2, SR4-3, SR4-4, Schwalbe, Star, Sperber, Spatz, Habicht
Op voorraad
Bestel voor € 49,81 extra voor gratis verzending

Verbindungsblech Hochspannungsdurchführung Bobine innen voor Simson S50, KR51/1 Schwalbe
Op voorraad
Bestel voor € 53,75 extra voor gratis verzending

Leitungsverbinder AKA Electric voor Simson S50, S51, S53, S70, S83, SR50, SR80, KR51/1, KR51/2, SR4-1, SR4-2, SR4-3, SR4-4
Op voorraad
Bestel voor € 53,23 extra voor gratis verzending

Kabelbaum Conversion (zonder Lichtschalter) BGM PRO, Vespa AC Ombouwset naar Elektronische Ontsteking voor Vespa Lang frame V50, 50N, PV125, ET3, Vespa Kort frame Sprint, Rally, TS, GT, GTR, GL, Super, GS160, SS180, VNA, VNB, VBA, VBB
Op voorraad
Bestel voor € 19,16 extra voor gratis verzending

Fernlichtrelais / Startrelais voor Piaggio, Vespa ET4, LX Maxi Scooter vervangen door IP33347
Op voorraad
Bestel voor € 56,78 extra voor gratis verzending

Fernlichtrelais / Startrelais 12V 30A 5 Aansluiting voor Aprilia, Derbi, Piaggio, Vespa, APE
Op voorraad
Bestel voor € 56,78 extra voor gratis verzending
startrelais stuk?
Als een relais naar behoren functioneert is vaak een 'tik' te horen op het moment dat er op de startknop wordt gedrukt. Dit is een teken dat de relais 'schakelt'. Wanneer dit geluid niet meer te horen is dan is de kans groot dat de relais stuk is. Je kan het relais doormeten met een multimeter. Na het bedienen van de knop aan het stuur moet er spanning komen te staan op de startmotor. Je kan dit meten bij de startmotor zelf, maar beter op het relais zelf. Als er namelijk een kabelbreuk is tussen het relais en de startmotor, zal je nooit spanning meten bij de startmotor. Op deze manier kan je het relais op werking testen. Je kan ook de inkomende spanning meten om te achterhalen of de schakelaar / knop op het stuur zijn werk doet. Als je dus aan de ene kant op het relais wel spanning meet (tijdens het indrukken van de startknop) en aan de uitgaande kant niet, dan weet je dat het relais kapot is. Het loont niet om een startrelais te repareren (is vrijwel niet te doen) en raden daarom aan om een nieuwe te kopen. Gelukkig koop je goedkoop een nieuw relais voor je scooter bij ons! Sterker nog; je bevind je al op de juiste pagina. Selecteer het merk en model scooter en we tonen alle passende onderdelen.
Wat doet een startrelais?
Een relais kan met een 'klein' signaal een grote stroom aansturen. Het starterrelais van je scooter zorgt ervoor dat je met een kleine knop (startknop) de startmotor kan bedienen. Het startrelais stuurt dus de startermotor aan op het moment dat jij de knop indrukt. Een relais is nodig om te voorkomen dat je ene hele zware (grote) schakelaar nodig hebt op het stuur, ook zouden de kabels daarnaartoe dan ook een stuk dikker uitgevoerd moeten worden. Niet echt praktisch en daarom een startrelais. Een startmotor verbruikt veel stroom, met name in de koude perioden van het jaar is de piekstroom gigantisch. Op het moment dat je de knop bediend legt het relais de plus (+) van de startmotor aan de plus (+) van de accu, waardoor de startermotor gaat draaien zodat de motor aanslaat (alt het goed is). De minpool (-) van de startmotor zit vrijwel bij alle scooters direct verbonden met de massa. Als je startmotor niet draait terwijl het relais goed is, kan je controleren of de massa naar de startmotor in orde is. Dit kan je doen door de behuizing van de startmotor met een ohm meter (functie van Multimeter) te meten naar de accu en naar het startrelais. Als het relais niet meer tikt is deze waarschijnlijk kapot. In het relais zit een elektromagneet die ervoor zorgt dat de schakelcontacten tegen elkaar komen, op het moment dat de magneet wordt bekrachtigd. Dit gebeurd normaal als je de startknop indrukt. Meestal is dit te horen door een 'tik' geluid wat van het relais afkomt. Als de magneet niet meer werkt dan 'tikt' het relais niet meer. Bij uitzondering kan het ook voorkomen dat de contacten binnenin defect zijn. Als dit het geval is hoor je de tik nog wel maar werkt het relais niet meer. Het kan dus voorkomen dat je wel een tik hoort maar dat het relais niet schakelt, in dat geval is het relais alsnog stuk.