Krukas en toebehoren

Krukas scooter kapot? Oeps! Dat is een aardige klus, maar gelukkig ook prima zelf te vervangen. De krukas zet een heen-en weer gaande beweging om in een draaiende beweging. De krukas is dan ook een belangrijk onderdeel van het motorblok van de scooter. Bij aanschaf van een krukas is aan te raden nieuwe krukaslagers en keerringen te plaatsen. Let op er zit bij sommige scooters verschil in de maat van de pinstonpen. Bij elke krukas staat duidelijk aangegeven voor welke maat pistonpen de krukas geschikt is.

Set Descending Direction

1-25 of 268

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  1. Koppelingsmoer / Kroonmoer voor Vespa Cosa, PX, Rally, Super, Sprint
  2. Krukas 16 Tanden voor 139QMB/QMA
    € 38,70

    Meer informatie >

    ✔ Op voorraad

  3. Krukas 22 Tanden voor 139QMB/QMA
    € 51,91

    Meer informatie >

    ✔ Op voorraad

  4. Krukas Airsal Race Pro voor Derbi Schaltmotoren van 2005
  5. Krukas Airsal Race Pro voor MBK AV-10, AV-51
  6. Krukas Airsal Race Pro voor Minarelli AM, Generic, KSR-Moto, Keeway, Motobi, Ride, CPI, 1E40MA, 1E40MB
  7. Krukas Airsal Race Pro voor Minarelli horizontaal
  8. Krukas Airsal Race Pro voor Piaggio / Derbi Motor D50B0
  9. Krukas Airsal Race Pro voor Piaggio AC, LC
  10. Krukas Airsal Racing Xtrem 39,2mm 70/77cc voor Minarelli horizontaal 10mm
  11. Krukas Airsal Racing Xtrem 39,2mm 70/77cc voor Minarelli horizontaal 12mm
  12. Krukas Airsal Racing Xtrem 39,3mm 77cc voor Piaggio
  13. Krukas Airsal voor MBK AV-10, AV-51
  14. Krukas Airsal Xtrem 45mm 88cc voor Derbi Schaltmotoren van 2005
  15. Krukas Airsal Xtrem 45mm 88cc voor Minarelli AM, Generic, KSR-Moto, Keeway, Motobi, Ride, CPI, 1E40MA, 1E40MB
  16. Krukas Airsal Xtrem 45mm 88cc voor Piaggio / Derbi Motor D50B0
  17. Krukas Airsal Xtrem Hub 44mm voor Piaggio LC
  18. Krukas Malossi MHR 15mm voor Piaggio, Vespa 125cc 4T LC
  19. Krukas Malossi MHR RHQ 39,2mm / 12mm voor Minarelli
  20. Krukas Malossi MHR RHQ 80mm / 10mm voor Minarelli
  21. Krukas Malossi MHR RHQ 85mm / 12mm voor Minarelli
  22. Krukas Malossi MHR RHQ voor Minarelli AM, Generic, KSR-Moto, Keeway, Motobi, Ride, CPI, 1E40MA, 1E40MB
  23. Krukas Malossi MHR RHQ voor Piaggio / Derbi Motor D50B0
  24. Krukas Malossi RHQ 12mm Pistonpen voor Piaggio, Vespa Brommers
  25. Krukas Malossi RHQ Vollwange 12mm Pistonpen voor CPI

Set Descending Direction

1-25 of 268

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Scooter krukas kopen?

Een nieuwe krukas voor je scooter vind je gemakkelijk op onze webshop. Kan je de juiste krukas niet vinden neem dan contact op met de klantenservice. We zijn dagelijks te bereiken per e-mail, gebruik daarvoor het contactformulier. Ook is het mogelijk om per telefoon contact op te nemen. voor alle vragen over scooter onderdelen. De krukas vervangen van je scooter kan je prima zelf doen, het is wel makkelijk als je ervaring hiermee hebt. De krukas moet na de montage in het carter namelijk wel 'gecentreerd' worden. Het is dan ook makkelijk als er iemand bij is die het al eens eerder heeft gedaan.

Krukas kapot?

Een scooter krukas die kapot is, is te herkennen aan speling op het bigend lager. Dit is het naaldlager in de krukas. Uiteraard behoort ook alle andere visueel zichtbare schade aan de krukas, tot een defecte krukas. Vaak is het probleem dat de krukaslagers 'rauw' klinken en daardoor vervangen moeten worden. Dr krukas is dan niet kapot en kan nog prima (her) gebruikt worden. Wij raden daarom ook aan bij een scooter krukas om altijd eerst het blok uitelkaar te halen alvorens onderdelen te bestellen. Zo kun je inspecteren welke onderdelen nog wel goed zijn en welke niet en daarmee onnodige kosten voorkomen.

Krukaslagers vervangen

De lagers van een krukas zijn erg belangrijk en dienen bij een 2-takt scooter van bijvoorbeeld Aprilia, Yamaha, Piaggio of Vespa te dienen vervangen om de 20.000 km. Dit is een indicatie en daarom kan het dus goed zijn dat bij een scooter die 30.000 heeft gereden de krukaslagers nog in prima staat zijn. Wanneer je krukas vervangen? Dat is een goede vraag welke we vaker krijgen. Zoals hierboven aangegeven is het verstandig een nieuwe scooter krukas te kopen als er speling op het naalglager zit. Dus niet het naaldlager welke in de pistonpen van de zuiger zit, maar het bigend naaldlager. Deze is opzich ook te vervangen echter is dit een tijdrovende klus en iets wat niet gemakkelijk zelf te doen is. Daarom is in dat geval een nieuwe krukas kopen voor je scooter een stuk goedkoper en sneller.

Goedkope standaardscooter krukas

Een standaard originele krukas kost niet al te veel, gemiddeld kan je al voor zo'n kleine € 30,- klaar zijn. Hier komen dan nog wel de nieuwe krukaslagers en keerringen bij. Ook eventueel een nieuwe pakkingset voor de cilinder is dan geen overbodige luxe. Wil je meer vermogen of je scooter opvoeren? Dan is een racekrukas een goede optie. Een 2-takt racekrukas heeft volle krukaswangen waardoor de druk in het carter hoger is. Uiteraard is een racekrukas ook versterkt waardoor deze meer kracht kan handelen. Bekende racekrukassen hebben we van de merken Malossi, Polini en Naraku. Bij een 4-takt scooter heeft een racekrukas niet gelijk veel toegevoegde waarde voor het sneller maken (opvoeren) maar is het puur noodzakelijk om de boel heel te houden. Dus als je snelle onderdelen op je 4-takt scooter hebt geplaatst dan is het zeker aan te raden (eigenlijk noodzaak) om ook de krukas te vervangen door een sterker exemplaar. Heb je snelle onderdelen op je scooter dan is het kopen van een race krukas een aanrader. Ook wanneer je scooter standaard onderdelen heeft kan je een racekrukas gebruiken voor extra prestaties, maar dat is voornamelijk merkbaar bij een 2-takt scooter. Als je gewoon alles origineel hebt en wil houden dan is een standaard krukas voldoende.

Krukas vervangen scooter

Waar moet je op letten? Het is ten eerste belangrijk dat je zorgt dat je schoon werkt en dat je alle onderdelen netjes schoonmaakt en het motorblok goed controleert op eventuele delen / resten van eerder kapot gegane onderdelen. Zorg dus dat metaalsplinters of aluminum resten zeer goed zijn verwijderd. Hierbij gaan we ervan uit dat je het motorblok al uit elkaar hebt en dus een losse krukas in handen hebt. Hierna dien je een goede inspectie te doen aan alle onderdelen zoals de lagers, bigend van het krukas, en het carter zelf. Als er verder geen vreemde constateringen zijn zoals ingesleten lagers in het carter of slijtage / schade aan de krukas dan kan je alles weer monteren. Begin met het verwarmen van het carter met een hetelucht fohn (verfafbrander) en als het carter zon 180 graden is kan je de lagers erin monteren, als het goed is vallen ze er zo in. Doe dit voor beide carterhelften. Bij enkele 4-takt scooters is het niet nodig om het motorblok te verwarmen. Daarna kun je de krukas plaatsen en centreren. Dit is erg belangrijk! Daarna kan de cilinder er weer op en ben je zo goed als klaar.