Variateur

Variateur voor je scooter kopen? Hier zit je goed! Zorg voor een goede overbrenging in je scooter met een goed werkende variokit.
De vario werkt samen met gewichtjes (rolletjes) en de koppeling en verzorgt de aandrijving naar het achterwiel. Wij hebben alle standaard vario's maar ook verbeterde zoals de Malossi vario, of Polini vario.

Set Descending Direction

1-25 of 450

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  1. Aandrijfset Naraku 1E40QMB 788mm voor Keeway, CPI, Generic
  2. Abdeckkappe PolradMoer voor Vespa PX 125, 150, 200, LML 125 / 150 2T
  3. Geleidehoek Vario OEM voor Aprilia, Gilera, Piaggio, Vespa 125, 150, 180, 200
  4. Geleidehoek Vario voor Aprilia, Gilera, Piaggio 125, 150 2T
  5. Geleidehoek Vario voor Aprilia, Gilera, Piaggio, Vespa 125, 150, 180, 200 4T
  6. Geleidehoek Vario voor Piaggio Sfera 91-93, Zip Base 92-94
  7. Geleidehoek Vario voor Piaggio, Vespa, Aprilia, Gilera 50cc 2T / 4T
  8. Halfpoulie / koelvin Aluminium voor Piaggio, Gilera
  9. Halfpoulie / koelvin Buzzetti voor Peugeot 2003-
  10. Halfpoulie / koelvin Compleet voor Piaggio 50cc 2T -1998
  11. Halfpoulie / koelvin Compleet voor Piaggio 50cc 2T 1998-
  12. Halfpoulie / koelvin incl. Sternscheibe voor CPI, Keeway, Generic
  13. Halfpoulie / koelvin incl. Sternscheibe voor Minarelli
  14. Halfpoulie / koelvin Malossi MHR Ventilvar 2000 voor Honda, Keeway
  15. Halfpoulie / koelvin Malossi MHR Ventilvar 2000 voor Yamaha MBK
  16. Halfpoulie / koelvin Malossi MHR Ventilvar incl. Sternscheibe voor CPI, Keeway, Generic
  17. Halfpoulie / koelvin Malossi MHR Ventilvar incl. Sternscheibe voor Minarelli
  18. Halfpoulie / koelvin Malossi MHR Ventilvar voor Piaggio
  19. Halfpoulie / koelvin Malossi Ventilvar 2000 voor Aprilia, Benelli, MBK, Yamaha
  20. Halfpoulie / koelvin Malossi Ventilvar 2000 voor Honda FES, Kymco 250cc
  21. Halfpoulie / koelvin Malossi Ventilvar 2000 voor Honda SH300i, NSS 300i
  22. Halfpoulie / koelvin Malossi Ventilvar 2000 voor Yamaha T-Max 530ie
  23. Halfpoulie / koelvin met Verzahnung Staal voor 139QMB/QMA
  24. Halfpoulie / koelvin Naraku HS-CNC incl. Sternscheibe voor Minarelli
  25. Halfpoulie / koelvin Naraku HS-CNC V.2 voor GY6, Kymco

Set Descending Direction

1-25 of 450

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
 

Wat is een variateur?

Vario scooter werking nog niet bekend? De variateur, ook wel 'vario' genoemd, zit achter de carterkap op de krukas geplaatst. In de vario bevinden zich rollen (gewichten) die d.m.v. centrifugaalkrachten naar buiten worden geslingerd zodat de vario de v-snaar 'omhoog duwt' waardoor de v-snaar begint te klimmen en je scooter versneld. De vario heeft eigenlijk oneindig veel versnellingen, dit is variabel (vandaar de naam 'variateur). De variateur werkt automatisch, dat wil zeggen dat hij zelf steeds 'schakelt' naar de jusite versnelling zodat er een constant toerental behouden blijft tijdens het accelereren. De variateur kan niet alleen werken, er is dan ook altijd een (verstelbare) poulie nodig aan de achterkant. Tijdens het accelereren gaat de v-snaar aan de voorkant (vario kant) omhoog en aan de achterkant (kant van de poulie) naar beneden. Op topsnelheid is de vario uitgewerkt en zit de vsnaar helemaal bovenin (ca. 5mm van de bovenkant van de variateur).

Race vario

Er zijn verschillende aftermarket fabrikanten welke 'race vario's ontwikkelen welke zorgen voor een beter, stabieler toerenverloop. Bekende merken die goede varateurs maken zijn Polini, Malossi  en J.Costa. Uiteraard koop je een race vario voordelig via de webshop van Allesvoorscooters.nl
Bij het plaatsen van een andere variateur (race vario) raden we aan ook een setje rollen aan te schaffen zodat je de scooter optimaal af kan stellen. Sommige variateur sets worden geleverd inclusief rollensets, dit is dan een variokit. Bij een standaard (originele)vario is er minder aandacht aan prestatie besteed, waardoor er toch aardig wat winst behaald kan worden met het plaatsen van een race vario. Bij een race vario, bijvoorbeeld van Malossi, Polini of Stage6 worden meestal grotere rollen gebruikt waardoor de verdeling van krachten beter is. Ook zijn de variobussen vaak groter zodat slijtage en wrijving aan de variobus minimaal is. Eigenlijk moet je altijd je variateur opnieuw afstellen bij een andere setup, of een andere uitlaat. Wat ook handig is het 'vario scooter vervangen' is een varioblokkeersleutel zodat je de vario kan 'blokkeren' en daarna losmaken. 

Wanneer rolletjes vervangen

Een vraag welke wij met regelmaat krijgen van klanten is 'wanneer moeten de rolletjes vervangen worden'? Het antwoord daarop is eigenlijk makkelijk en duidelijk. Als je bezig bent met onderhoud aan je scooter en je controleert de vario, dan dien je te letten op slijtage aan de rolletjes. Als er vlakke kantjes te zien zijn dan moeten ze zeker vervangen worden. Als ze nog mooi rond zijn dan hoeft dit niet. Gelukkig vallen de kosten van een setje rollen erg mee en is het een kleine moeite om het te vervangen. Als je met onderhoud bezig bent en een goede werking van je overbrenging wil behouden dan is het aan te raden om de rollen preventief te vervangen. Let altijd even op de maat van de rollen, er zijn namelijk verschillende maten. De meest voorkomende maten en gewichten bij scooters zijn 16x13, 15x12 en 19x15,5. Het gewicht van de rolletjes is per merk en type (2-takt of 4-takt) scooter nogal verschillend. Standaard kan dit gewicht variëren van ca 6 gram (Minarelli) tot 13 gram (Peugeot).