Variateur

Variateur voor je scooter kopen? Hier zit je goed! Zorg voor een goede overbrenging in je scooter met een goed werkende variokit.
De vario werkt samen met gewichtjes (rolletjes) en de koppeling en verzorgt de aandrijving naar het achterwiel. Wij hebben alle standaard vario's maar ook verbeterde zoals de Malossi vario, of Polini vario.

Set Descending Direction

1-25 of 435

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  1. Abdeckkappe PolradMoer voor Vespa PX 125, 150, 200, LML 125 / 150 2T
  2. Geleidehoek Vario OEM voor Aprilia, Gilera, Piaggio 125, 150 2T
  3. Geleidehoek Vario OEM voor Aprilia, Gilera, Piaggio, Vespa 125, 150, 180, 200
  4. Geleidehoek Vario OEM voor Piaggio, Vespa, Aprilia, Gilera 50cc 2T, 4T
  5. Geleidehoek Vario OEM voor Piaggio, Vespa, Aprilia, Gilera 50cc 2T, 4T = PI-289931
  6. Geleidehoek Vario voor Aprilia, Gilera, Piaggio 125, 150 2T = PI-431280
  7. Geleidehoek Vario voor Aprilia, Gilera, Piaggio, Vespa 125, 150, 180, 200 4T
  8. Geleidehoek Vario voor Piaggio Sfera 91-93, Zip Base 92-94
  9. Halfpoulie / koelvin Aluminium voor Piaggio, Gilera
  10. Halfpoulie / koelvin ARTEK K1 DCS Drive Control Systeem  incl. Sternscheibe voor Minarelli
  11. Halfpoulie / koelvin ARTEK K2 VCS Ventilate Control Systeem  incl. Sternscheibe voor Minarelli
  12. Halfpoulie / koelvin Buzzetti voor Peugeot 2003-
  13. Halfpoulie / koelvin Compleet voor Piaggio 50cc 2T -1998
  14. Halfpoulie / koelvin Compleet voor Piaggio 50cc 2T 1998-, 50cc 4T, 100cc 4T
  15. Halfpoulie / koelvin incl. Sternscheibe voor CPI, Keeway, Generic
  16. Halfpoulie / koelvin incl. Sternscheibe voor Minarelli
  17. Halfpoulie / koelvin Malossi MHR Ventilvar 2000 voor Honda, Keeway
  18. Halfpoulie / koelvin Malossi MHR Ventilvar 2000 voor Yamaha MBK
  19. Halfpoulie / koelvin Malossi MHR Ventilvar incl. Sternscheibe voor CPI, Keeway, Generic
  20. Halfpoulie / koelvin Malossi MHR Ventilvar incl. Sternscheibe voor Minarelli
  21. Halfpoulie / koelvin Malossi MHR Ventilvar voor Piaggio
  22. Halfpoulie / koelvin Malossi Ventilvar 2000 voor Aprilia, Benelli, MBK, Yamaha
  23. Halfpoulie / koelvin Malossi Ventilvar 2000 voor Honda FES, Kymco 250cc
  24. Halfpoulie / koelvin Malossi Ventilvar 2000 voor Honda SH300i, NSS 300i
  25. Halfpoulie / koelvin met Vertanding  Staal voor 139QMB/QMA

Set Descending Direction

1-25 of 435

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
 

Wat is een variateur?

Vario scooter werking nog niet bekend? De variateur, ook wel 'vario' genoemd, zit achter de carterkap op de krukas geplaatst. In de vario bevinden zich rollen (gewichten) die d.m.v. centrifugaalkrachten naar buiten worden geslingerd zodat de vario de v-snaar 'omhoog duwt' waardoor de v-snaar begint te klimmen en je scooter versneld. De vario heeft eigenlijk oneindig veel versnellingen, dit is variabel (vandaar de naam 'variateur). De variateur werkt automatisch, dat wil zeggen dat hij zelf steeds 'schakelt' naar de jusite versnelling zodat er een constant toerental behouden blijft tijdens het accelereren. De variateur kan niet alleen werken, er is dan ook altijd een (verstelbare) poulie nodig aan de achterkant. Tijdens het accelereren gaat de v-snaar aan de voorkant (vario kant) omhoog en aan de achterkant (kant van de poulie) naar beneden. Op topsnelheid is de vario uitgewerkt en zit de vsnaar helemaal bovenin (ca. 5mm van de bovenkant van de variateur).

Race vario

Er zijn verschillende aftermarket fabrikanten welke 'race vario's ontwikkelen welke zorgen voor een beter, stabieler toerenverloop. Bekende merken die goede varateurs maken zijn Polini, Malossi  en J.Costa. Uiteraard koop je een race vario voordelig via de webshop van Allesvoorscooters.nl
Bij het plaatsen van een andere variateur (race vario) raden we aan ook een setje rollen aan te schaffen zodat je de scooter optimaal af kan stellen. Sommige variateur sets worden geleverd inclusief rollensets, dit is dan een variokit. Bij een standaard (originele)vario is er minder aandacht aan prestatie besteed, waardoor er toch aardig wat winst behaald kan worden met het plaatsen van een race vario. Bij een race vario, bijvoorbeeld van Malossi, Polini of Stage6 worden meestal grotere rollen gebruikt waardoor de verdeling van krachten beter is. Ook zijn de variobussen vaak groter zodat slijtage en wrijving aan de variobus minimaal is. Eigenlijk moet je altijd je variateur opnieuw afstellen bij een andere setup, of een andere uitlaat. Wat ook handig is het 'vario scooter vervangen' is een varioblokkeersleutel zodat je de vario kan 'blokkeren' en daarna losmaken. 

Wanneer rolletjes vervangen

Een vraag welke wij met regelmaat krijgen van klanten is 'wanneer moeten de rolletjes vervangen worden'? Het antwoord daarop is eigenlijk makkelijk en duidelijk. Als je bezig bent met onderhoud aan je scooter en je controleert de vario, dan dien je te letten op slijtage aan de rolletjes. Als er vlakke kantjes te zien zijn dan moeten ze zeker vervangen worden. Als ze nog mooi rond zijn dan hoeft dit niet. Gelukkig vallen de kosten van een setje rollen erg mee en is het een kleine moeite om het te vervangen. Als je met onderhoud bezig bent en een goede werking van je overbrenging wil behouden dan is het aan te raden om de rollen preventief te vervangen. Let altijd even op de maat van de rollen, er zijn namelijk verschillende maten. De meest voorkomende maten en gewichten bij scooters zijn 16x13, 15x12 en 19x15,5. Het gewicht van de rolletjes is per merk en type (2-takt of 4-takt) scooter nogal verschillend. Standaard kan dit gewicht variëren van ca 6 gram (Minarelli) tot 13 gram (Peugeot).

Welke rolletjes heb ik nodig?

De vraag over welke rollen je nodig hebt krijgen wij met regelmaat. Een goed antwoord daarop geven is erg lastig omdat geen enkel motorblok gelijk is. Een indicatie geven is zeker mogelijk, maar dan hebben we zo veel mogelijk informatie nodig over de rest van de onderdelen. Wil je, je scooter perfect afstellen dan is de vuistregel eigenlijk dat het 'ideale toerental' zorgt voor een optimale trekkracht, topsnelheid en brandstof verbruik. Om te weten wat het ideale toerental is, is het handig te weten welke cilinder en uitlaat erop je scooter zitten. Deze 2 onderdelen hebben beide hun eigen 'range' toeren waarin de efficiëntie het hoogste is en dus, op welk toerental deze het beste presteren. Wanneer je dit weet kun je gaan afstellen op het juiste toerental. Naast de combinatie van cilinder en uitlaat, speelt de carburateur en de overbrenging zelf ook nog een rol. De ene vario heeft lichtere rollen nodig dan de andere, om maar een voorbeeld te noemen. Je kan een scooter niet perfect afstellen op afstand, het is altijd een kwestie van testen en doen. Om toch het afstellen van je scooter een 'duwtje in de rug' te geven, en om te voorkomen dat je onnodig veel onderdelen koopt, hebben we enkele basisregels en tips op rij gezet voor je;

  • Met lichtere rollen gaat het toerental omhoog
  • Zwaardere rollen zorgen voor eerder 'opschakelen' en dus een lager toerental
  • Een sterkere drukveer zorgt voor een hoger toerental
  • Koop een afstelset van rollen, deze zijn voordeliger dan losse rollensets
  • Met 'shims' kun je de breedte van de vario aanpassen aan de breedte van de v-snaar
  • Voorkom het plaatsen van een tè sterke drukveer, deze 'slurpt' onnodig vermogen op

Wat doen als de topsnelheid te laag is?

Met het ideale toerental rijd je scooter het mooiste en verbruik je minder brandstof dan wanneer je met overtoeren rijd.
Is je topsnelheid te laag? Controleer dan of er een variobegrenzer is geplaatst, dit is een ring welke over de variobus is geplaatst. Als er geen begrenzer is geplaatst kan het nog zijn dat er een verkeerde v-snaar is geplaatst (te kort), controleer dit dus ook. Als dit allemaal in orde is, blijft er nog over dat er een probleem in de achterpoulie ziet. Dit kan een drukveer zijn met teveel windingen, dan kan de poulie niet helemaal naar binnen, en dus kan de vario niet maximaal opschakelen. Als de drukveer van het juiste type is, en dus voor het juiste motorblok dan kan het ook nog aan de poulie zelf liggen controleer deze op werking. Je kan de vario afstrepen om te controleren hoe hoog de v-snaar komt, en dus tot welke versnelling je komt. Doe dit door met een benzinestift (meerdere) strepen te maken op het loopvlak van de variateur, van binnen naar buiten. Ga hierna een stukje rijden en zorgt dat je op topsnelheid komt. Daarna kun je de boel weer loshalen en dan kun je zien hoever je eerder gezette streep is weggesleten. Bij een goede afstelling houd je ca 5mm over vanaf de buitenkant van de vario. Als dit significant meer is, bijvoorbeeld één cm, dan weet je dat de vario niet in de hoogste versnelling komt en kun je zoeken naar de oorzaak hiervan.