- Home
- Motor
- Overbrenging
- Drukveer
Drukveer scooter
Trekt je scooter niet meer optimaal? Of ben je bezig met afstellen? Dan heb je vast een drukveer nodig! De drukveer zit tussen de koppeling en de poulies aan de achterkant van de scooter. De drukveer zorgt er eigenlijk voor dat de snaar aan de achterkant, in de poulie, niet gelijk kan zakken en houd de motor 'op toeren'. Bij een te slappe drukveer schakelt de scooter te vroeg naar een volgende versnelling, dit gebeurd ook als de drukveer versleten is.
Selecteer je scooter
Selecteer je scooter en zie welke onderdelen er op je scooter passen

Drukveer Malossi MHR wit K4,0 / L150mm voor GY6, Kymco, Honda, Piaggio iGet 125, 150cc
Op voorraad
Bestel voor € 52,70 extra voor gratis verzending

Drukveer Malossi geel K4,5 / L120mm voor Benelli, Italjet, MBK, Yamaha 125, 150cc
Op voorraad
Bestel voor € 51,76 extra voor gratis verzending

Drukveer Malossi MHR geel K5,5 / L128mm voor GY6, Kymco, Honda, Piaggio iGet 125cc, 150cc
Op voorraad
Bestel voor € 51,76 extra voor gratis verzending

Drukveer Malossi wit K8,9 / L130mm voor Aprilia, Gilera, Malaguti, Piaggio 500cc
Op voorraad
Bestel voor € 48,52 extra voor gratis verzending

Drukveer Polini +15% voor Honda 250 -1998, Kymco Grand Dink, People, Xciting 250
Op voorraad
Bestel voor € 48,33 extra voor gratis verzending
drukveer scooter versleten
Drukveren zorgen ervoor dat de v-snaar niet te snel naar beneden zakt. Wanneer je scooter te weinig toeren maakt bij het wegrijden of het hernemen van gas in de bochten dan kan het zijn dat de drukveer te slap is. Als dit voorheen wel goed was, is de drukveer door slijtage slapper geworden en dus versleten. In dit geval kan een sterkere, of een nieuwe drukveer een uitkomst bieden. We hebben drukveren van verschillende merken zoals Malossi, Polini, Hebo en Stage6. Voor de beste prestaties raden we aan de drukveer niet te strak te doen. Een te strakke of te sterke drukveer zorgt voor onnodige toeren waardoor vermogen verloren kan gaan.
te sterke drukveer scooter
Je bent waarschijnlijk op deze pagina beland omdat je bezig bent om je scooter af te stellen. Als je de vario aan het afstellen bent, kom je vrijwel zeker in aanraking met de drukveer. De drukveer zorgt namelijk samen met de rolletjes voor het toerental waarmee de motor accelereert. In principe is de vuistregel dat de drukveer zo slap mogelijk moet zijn, maar niet te slap. Wanneer de drukveer te sterk is, zorg je ervoor dat da variorollen ook zwaarder moeten, en dat is eigenlijk onnodig. Bij een te sterke drukveer neemt het toerental toe en als je de rollen er niet op aanpast kan het zijn dat je overtoeren gaat draaien. Hierdoor trek je minder snel op dan bij het ideale toerental. Het ideale toerental hangt af van de cilinder + uitlaat combinatie. Dit steekt bij een 2-takt scooter erg nauw, omdat de powerband gemiddeld wat kleiner is dan die van een 4-takt scooter. Als je drukveer versleten is, kun je dit opmerken doordat de scooter minder toeren gaat maken. De uitleg van de werking is dan ook goed te doen. De drukveer zorgt er namelijk voor dat er weerstand word geboden aan de v-snaar, zodat deze niet te snel 'zakt'. Wanneer de snaar gaat zakken 'schakel' je eigenlijk naar een volgende versnelling. En, wanneer je te snel opschakelt accelereer je niet optimaal. Daarom is het zaak dat de drukveer de juiste weerstand, ofwel sterkte heeft. De Malossi drukveer rood is een hele sterke drukveer en dien je alleen te gebruiken bij hoogtoerige setups, met 70 cc cilinders. Heb je een 50cc die minder toeren maak? Dan kan je beter een slappere drukveer gebruiken omdat je daarmee onnodige wrijving voorkomt, waardoor je sneller op kan trekken. Het afstellen van de drukveer is wel een karwei als je dit nog niet eerder hebt gedaan, maar het is leuk om te doen!
Drukveer scooter vervangen
Zelf je drukveer vervangen? Natuurlijk! Wij leggen je hier uit hoe je dat kan doen. We gaan er vanuit dat je de carterkap al los hebt en je dus de achterpoulie + koppeling en v-snaar voor je ziet. Aan de kant van het achterwiel zit de drukveer. Deze zit tussen de poulie en de koppeling. Het makkelijkste is om eerst het koppelingshuis los te maken. Hier bij is een koppelingssleutel erg handig. Als je deze niet hebt, lukt dit nog wel met een slagmoersleutel of luchttol. Daarna zie je de koppeling zitten, deze zit vast aan de poulie. Wij raden aan om dit geheel samen los te halen van je scooter. Als je dit los hebt, zie je een grote moer zitten. Meestal is dit een moer 34 of 36. Deze dien je los te halen, maar PAS OP! De drukveer zit tussen de koppeling en poulie. Dit staat onder druk en wanneer je de moer loshaalt, wil de koppeling eraf 'schieten'. Indien mogelijk is dit beter om met 2 man te doen. Als de moer los is kun je de koppeling weghalen en zie je de drukveer. De drukveer kun je nu vervangen, waarna je de koppeling weer kan monteren in omgekeerde volgorde.