- Home
- Frame
- Remsysteem
- Remschijf
Remschijf scooter
Op zoek naar een nieuwe remschijf voor je scooter? Hier zit je goed. Wij hebben remschijven voor alle scooters van merken als Vespa, SYM, Kymco, Retro, Derbi en Piaggio. Een remschijf zit bijna altijd aan de voorkant van de scooter, en bij enkele modellen ook aan de achterkant. Zorg voor veiligheid en vervang je remschijf op tijd. Heb je hulp nodig met het vinden van de juiste schijf? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Selecteer je scooter
Selecteer je scooter en zie welke onderdelen er op je scooter passen

Remschijf NG Wavy voor Benelli Pepe, Gilera Runner, Piaggio Liberty, NRG, Vespa GT, GTS, GTV
Op voorraad
Bestel voor € 15,22 extra voor gratis verzending
Heeft een scooter remschijven?
Het antwoord op deze vraag is 'meestal wel'. Het is namelijk zo dat de meeste scooter aan de voorkant een schijfremsysteem hebben en aan de achterkant een trommelrem. Er zijn enkele uitzonderingen zoals het oude model Zip (type 1 en 2), de Yamaha Mint, Peugeot Ludix One en oudere Honda scooters die ook aan de voorkant een trommelrem hebben. Tegenwoordig kan je zeggen dat 95% van de scooters een schijfrem heeft aan de voorkant. Ook komt het voor dat er aan de achterkant ook een schijfrem zit, dit is bij ca 30% van de scooters het geval.
Wanneer remschijven versleten
Hoe kun je zien of de remschijven versleten zijn? Deze vraag krijgen wij met regelmaat en daarom behandelen we het hier. De remschijf dient een minimale dikte te hebben welke eigenlijk altijd vermeld staat op de schijf zelf. In vele gevallen staat er iets op als 'Min 2.5' Dit betekend dat de remschijf minimaal 2,5mm dik dient te zijn. Een nieuwe remschijf heeft meestal een dikte van 4 of 5 mm. De minimale dikte verschilt per type remschijf maar als indicatie kun je aanhouden dat wanneer de schijf 1,5 á 2mm is afgesleten deze toe is aan vervanging. De dikte kun je meten met een schuifmaat en vergelijken met de dikte in het midden van de remschijf. De dikte van de schijf is niet de enige pijler om te constateren of de schijf versleten is. Je kan ook met je vinger voelen. LET OP! Wacht eerst tot de remschijf is afgekoeld, dus niet gelijk na het rijden gaan voelen! Als je groeven of een opstaande rand voelt kan het ook zijn dat de remschijf versleten is. Dit is in tekst wat lastig uit te leggen en daarom is hier enige ervaring / inschatting voor nodig. Als een remschijf groeven heeft kun je niet het maximale remvermogen benutten en slijten je remblokken (onnodig) snel. Wij raden dan ook aan om een remschijf met groeven gelijk te vervangen. Je zou dit ook nog kunnen laten afdraaien, alleen gezien de kosten is dit tegenwoordig niet interessant voor scooter remschijven.
Remschijf scooter vervangen
Zelf je remschijf vervangen? Natuurlijk! Naast dat je bij ons makkelijk de juiste remschijf voor je scooter koopt, leggen we graag uit hoe je het beste te werk kan gaan. Dit is een grove indicatie en is per scooter anders. In grote lijnen komt het hierop neer: Zorg dat de remschijf en remklauw is afgekoeld, ga dus niet gelijk aan de slag als je net gereden hebt met je scooter, de kans is namelijk groot dat de remklauw / remschijf heet is. Maak vervolgens de remklauw los met een inbussleutel of steeksleutel. Nu kan je makkelijk bij de remschijf komen en kun je zien met welke bouten en hoeveel de schijf vastzit. Maak de schijf los door alle bouten los te draaien. Vergelijk daarna de binnendiameter en de buitendiameter met de nieuwe schijf. Ook is het belangrijk om de dikte nog even te vergelijken. De oude schijf is waarschijnlijk dunner aan de buitenkant, maar de binnenkant zou even dik moeten zijn. Monteer nu de nieuwe remschijf op de velg en houd het aanhaalmoment van de fabrikant aan. Draai de bouten kruislings aan! Je kan eventueel Loctite gebruiken om de bouten te borgen. Een indicatie voor het aanhaalmoment scooterremschijf is 25nM. Dit is een indicatie en dien je niet perse aan te houden. Check de handleiding / werkplaatshandleiding voor de juiste waarde. Na het plaatsen van de remschijf raden we aan om de remklauw goed schoon te maken. Reinig ook de remschijf, zodat er geen vet (van eventuele vieze handen) aanwezig is. Het is raadzaam om ook gelijk nieuwe remblokken te plaatsen. Mocht je dit niet doen, duw dan de remblokjes voorzichtig iets terug in de klauw. Let op dat je de remblokken niet beschadigd! Positioneer de remklauw door deze eerst 'om' de schijf te plaatsen en vervolgens op de juiste positie te brengen. Schroef de (2) bouten weer vast met het juiste aanhaalmoment. In de meeste gevallen is het niet nodig om te ontluchten en zou je na een paar keer pompen weer druk moeten hebben! De klus is geklaard! Test nu of het remmen weer naar behoren werkt en houd er rekening mee dat de eerste remmomenten nog niet optimaal zijn.
Remschijf scooter vervangen kosten
Als je zelf je remschijven gaat vervangen dan heb je eigenlijk alleen maar de kosten van het materiaal. Dat zijn in dit geval dus de remschijven zelf, de remblokken (optioneel) en eventueel remvloeistof. Het is bij scooters niet nodig om voor -en achter tegelijk te vervangen. Wij raden aan om alleen te vervangen wat versleten is, of bijna versleten is. Zo bespaar je op kosten voor onderhoud. Daarbij raden we wel aan om nieuwe remblokken te plaatsen als je een nieuwe remklauw monteert. Optioneel kan je ook de remolie vervangen. De goedkoopste remschijf on ons assortiment is voor een Kymco scooter en deze kost ca € 17,- euro. De duurste remschijf in ons assortiment is een NG zwevende remschijf voor een motorscooter en deze kost € 186,- Er is dus nogal een verschil in prijs. Gemiddeld ben je voor een goede kwaliteit, imitatie remschijf ca. € 30,- kwijt. Remblokken hebben we al vanaf 7 euro. Indicatief zou je dus voor € 75,- klaar kunnen zijn als je zowel de remschijf aan de voorkant en de remschijf aan de achterkant vervangt, plus de beide remblokken.