Cilinder
Op zoek naar een scooter cilinder? Zoek niet verder, online kopen doe je bij Allesvoorscooters.nl We hebben verschillende cilinders voor scooters in ons assortiment. Simpelweg een vervangings cilinder kopen met dezelfde prestaties of een 50 snel of zelfs een 70cc cilinder voor je scooter? Selecteer je scooter en onze webshop toont de juiste cilinders voor jou scooter. Populaire cilinders zijn; Malossi cilinder , GY6 cilinder en cilinder piaggio zip 4t
Selecteer je scooter
Selecteer je scooter en zie welke onderdelen er op je scooter passen

Cilinderkit Airsal Sport 50cc 39,9mm voor Derbi Senda GPR, Gilera GSM SMT RCR Zulu EBE/EBS
Op voorraad
Gratis verzending*

Cilinderkit Airsal Sport 72,4cc 48mm voor Derbi Senda GPR, Gilera GSM SMT RCR Zulu EBE, EBS
Op voorraad
Gratis verzending*

Cilinderkit Airsal Tech-Piston 78,5cc 50mm voor Derbi Senda GPR, Gilera GSM SMT RCR Zulu EBE, EBS
Op voorraad
Gratis verzending*

Cilinderkit Polini Gietijzer Racing 130cc 57mm voor Vespa 125 ETS, PK, Primavera 2T, Primavera ET3 2T, XL
Op voorraad
Gratis verzending*

Cilinderkit Polini Gietijzer Sport 75cc 47mm voor Vespa PK 50, Special 50, XL 50
Op voorraad
Gratis verzending*

Cilinderkit Polini Gietijzer Racing 75cc 47mm voor Ape 50, Vespa PK 50, Special 50, XL 50
Op voorraad
Gratis verzending*

Cilinderkit Polini Gietijzer Sport 115cc 57,5mm voor Ape 50, Vespa PK 50, Special 50, XL 50
Op voorraad
Gratis verzending*

Cilinderkit Polini Gietijzer Sport 63cc 12mm Pistonpen voor Piaggio, Vespa Bravo, Boss, Grillo, SI
Op voorraad
Gratis verzending*

Cilinderkit Aluminium 50cc zonder Kop voor CPI SX 50, SM 50, Beeline Supercross, SMX 50
Op voorraad
Gratis verzending*

Cilinderkit Malossi Aluminium Sport 182,58cc 63mm voor Yamaha X-Max, YZF, WR 125
Op voorraad
Gratis verzending*
50cc en 70cc cilinders
Wil je je scooter opvoeren of is je standaard cilinder vastgelopen? Je kan een scooter cilinder honen, maar als de schade te erg is, wat vaak zo is bij een vastloper, dan is de enige oplossing een nieuwe cilinder plaatsen. Wij hebben verschillende scooter cilinder merken zoals Malossi, Polini, Naraku en Airsal Alle scooter onderdelen koop je online bij Allesvoorscooters.nl De juiste cilinder vind je makkelijk in onze webshop. Kun je een cilinder niet vinden neem dan contact op met ons door te bellen naar de klantenservice. We zijn dagelijks te bereiken op +31 (0)85 40 11 697 of via e-mail middels het contactformulier voor vragen over scooter onderdelen.
Scooter cilinder vervangen
Na het plaatsen van een nieuwe cilinder is het aan te raden de cilinder in te rijden. Na het monteren van je scooter cilinder raden we aan de eerste 400 á 500 kilometer rustig aan te doen. Belast de cilinder niet maximaal en voorkom hoge toerentallen tijden de inrij periode. Je 'scooter cilinder inrijden' is nodig omdat alle delen op elkaar in dienen te slijten. Als de cilinder eenmaal is ingereden kan je beginnen met het afstellen van de sproeier, rollen en drukveer voor het juiste toerental. Aluminium cilinders draaien over het algemeen hogere toerentallen en hebben meer aandacht nodig.
Scooter cilinder inrijden
Als je een nieuwe cilinder hebt geplaatst dan moet je deze 'inrijden' wat eigenlijk inhoud dat de delen op elkaar moeten inslijten. In deze periode is het aan te raden om volle belasting te voorkomen en om de cilinder niet volledig te belasten. Aan te raden is om niet volgas te rijden, althans niet lang. Even volgas kan dus wel. De periode van inrijden hangt af van de kwaliteit van de materialen en de toegepaste marges/toleranties. Soms verwart men het inrijden nog wel eens met het warm rijden, dit is namelijk niet hetzelfde. Warm rijden doe je elke keer als je scooter koud is en inrijden doe je als je nieuwe onderdelen hebt geplaatst zoals een cilinder en / of zuiger. Na het vervangen van je cilinder is het dus het beste als je deze gaat inrijden. Inrijden doe je om de onderdelen op elkaar in te laten slijten. Al lijkt het soms nog net zo glad (cilinderwand), toch zijn er kleine oneffenheden welke je alleen met een microscoop kunt zien. Deze oneffenheden / groeven kunnen motorschade veroorzaken als dit te snel langs elkaar heen gaat (cilinder en zuiger). Daarom is het aan te raden dit de eerste periode wat langzamer te doen en dus hoge toeren te voorkomen. Bij lage toeren kunnen de onderdelen op elkaar inslijten waardoor je op langer termijn schade aan de cilinder en of zuiger kan voorkomen. De (2-takt) olie moet hierbij ook goed zijn werk doen en een beetje extra olie door de benzine in de 'inrijd periode' is geen gek idee. Let ook op dat de afstelling goed is, dit is minstens net zo belangrijk. Als je een vervangings (standaard) cilinder hebt geplaatst dan hoef je hier geen rekening mee te houden (of heel weinig) omdat de kans groot is dat de afstelling nagenoeg gelijk is. Als je een andere (snelle) cilinder, of zelfs een race cilinder hebt geplaatst, dan is het zeker nodig om dit opnieuw af te stellen. Vaak is een grotere sproeier noodzakelijk.
Hoe lang cilinder inrijden?
Deze vraag krijgen we best vaak en het advies hangt erg af van het soort cilinder dat je hebt gemonteerd. Als je een Aluminium cilinder op je scooter hebt geplaatst (bijvoorbeeld een Airsal, Malossi of Polini) dan hebben deze over het algemeen een chroom of nicasil wand en hebben daarom een kortere inrijd-periode. Als je de eerste 100 km rustig aan doet zit het wel goed. Bij een gietijzeren cilinder zoals DR, standaard (origineel), Malossi of Polini dan is het wenselijk om toch wat langer in te rijden omdat gietijzer een minder gladde wand heeft. Bij deze cilinders raden we aan om de eerste 500 km rustig te rijden. Heb je een 2-takt scooter dan raden we aan om een klein beetje extra olie door de benzine te doen tijdens het inrijden. Gebruik wel dezelfde olie als er ook in het oliereservoir zit.
Scooter cilinder versleten
Hoe weet je wanneer je scooter cilinder is versleten? Dat is best lastig! Eigenlijk heb je er speciaal meet gereedschap voor nodig om dit goed te kunnen beoordelen. Over het algemeen is het zo dat wanneer je cilinder 'ovaal' is dat deze echt versleten is. Niet altijd hoeft de cilinder ovaal te worden, hij kan ook snel te groot worden en dan zijn er geen 'overmaatse' zuigers meer te verkrijgen. Hoeveel km je met een cilinder kan rijden is niet op voorhand te zeggen omdat het van heel veel factoren afhankelijk is. Zo speelt o.a. de zuigerspeling, soort motorblok (2-takt of 4-takt), soort olie en de belasting een grote rol. Zo heeft je cilinder meer te verduren als je altijd met 2-man rijd op je scooter.