CDI

Scooter CDI kopen?

Koop hier online een CDI voor je scooter, wij hebben begrensde (originele) cdi's en onbegrensde cdi's voor vrijwel alle scooters. Let op of je een 2-takt scooter of een 4-takt scooter hebt, de CDI's hiervan zijn anders. De ontsteking van de scooter wordt geheel elektronisch geregeld door de CDI, wat staat voor 'Capacitive Discharge Ignition' of Thyristoronsteking. De CDI unit is een klein kastje met een stekker die verbonden is met de ontsteking en de bobine. De CDI zit eigenlijk tussen de ontsteking en de bobine in en zorgt ervoor dat de vonk op het juiste moment door de bougie af gegeven kan worden.

Set Descending Direction

1-25 of 108

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  1. Bevestiging (rubber) "voor CDI 37x22mm
  2. Bevestiging (rubber) "voor CDI 42x23mm
  3. CDI / UCE Zündbox Naraku Racing voor Peugeot Speedfight 2, 3, Ludix, Jetforce C-Tech, Vivacity 08- (2-Takt)
  4. CDI 25km/h voor Kymco 50 4T
    € 51,73

    Meer informatie

    Op voorraad

  5. CDI 45km/h DC voor China 2-Takt met Kupplungssensor
  6. CDI 45km/h met Ölpumpensteuerung voor Peugeot Speedfight 3, Vivacity, Django, Kisbee
  7. CDI 45km/h voor ATU Explorer Race GT, Kallio, Benelli
  8. CDI 45km/h voor Baotian
    € 31,16

    Meer informatie

    Op voorraad

  9. CDI AC voor GY6 50cc 139QMB/QMA
  10. CDI DC voor Kymco
    € 20,27

    Meer informatie

    Op voorraad

  11. CDI Kitaco voor Honda Zoomer (Vergaser)
  12. CDI Leistungskit onbegrensd voor Kymco Agility, Vitality 50cc 4T
  13. CDI Leistungskit onbegrensd voor Kymco Like, Agility City, RS 50cc 4T
  14. CDI Leistungskit onbegrensd voor Kymco Super 8 50cc 4T
  15. CDI Malossi Digitronic Maxi voor Aprilia Gilera Piaggio (met WFS)
  16. CDI Malossi Digitronic Maxi voor Aprilia Gilera Piaggio (zonder WFS)
  17. CDI Malossi Digitronic voor Piaggio 4V 50 4T
  18. CDI Malossi MHR Team Digitronic voor Binnenrotorontsteking
  19. CDI Malossi onbegrensd voor Honda (zonder WFS)
  20. CDI Malossi onbegrensd voor Minarelli (zonder WFS)
  21. CDI Malossi onbegrensd voor Peugeot (Carburateur zonder WFS)
  22. CDI Malossi RPM Control voor Honda X8R, SFX
  23. CDI Malossi RPM Control voor Minarelli
  24. CDI Malossi RPM Control voor Minarelli AM 2007-
  25. CDI met Bobine voor Piaggio, Vespa, Aprilia, Peugeot, Derbi, Gilera 50-500cc 4T

Set Descending Direction

1-25 of 108

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Wat doet de CDI bij een scooter?

De CDI bepaald dus de 'voor ontsteking' of wel het tijdstip van de ontsteking. Kort gezegd meet de CDI het toerental en zorgt er vervolgens voor dat de vonk (bougie) op het juiste moment het mengsel in de cilinder kan ontsteken zodat er een optimale verbranding ontstaat. In de CDI kan zich een curve bevinden wat variabel kan zijn zodat er een verloop in voorontsteking zit, bijvoorbeeld dat het moment van ontsteken bij lage toerenteller eerder is en bij hogere toerenteller later. Dit is eigenlijk alleen interessant voor race gebruik, omdat hiermee het vermogen onderin toe kan nemen. Bij standaard scooters zit eigenlijk altijd een CDI geplaatst welke begrenst is op toeren, helemaal bij 4 takt scooters. Er zijn daarom onbegrensde cdi-units te verkrijgen welke het mogelijk maken de scooter iets sneller te laten lopen.

Soorten CDI units bij scooters

Zoals aangegeven worden er verschillende soorten CDI units gebruikt bij scooters. Naast de aansluiting van de stekker is er ook verschil in een 2-takt CDI of een 4-takt cdi en in AC of DC CDI, voor meer informatie over AC en DC CDi's klik hier. Er zijn tegenwoordig ook CDI units met een ingebouwde bobine, er is dan geen losse bobine aanwezig op de scooter en vanuit de CDI komt dan ook de bougiekabel welke rechtstreeks naar de bougie gaat. Het is dus prima herkenbaar als je een CDI met ingebouwde bobine hebt. Dan zijn er nog originele, begrensde CDI's welke zijn begrensd op een maximaal toerental. Soms zijn deze ook voorzien van een potmeter om daarmee de begrensde snelheid / toerental af te stellen. Een onbegrensde cdi kan altijd het maximale toerental draaien en zorgt ervoor dat de scooter sneller kan en meer toeren kan maken dan een originele (begrensde) cdi. Niet alle originele CDI's zijn begrensd.

Waar op letten bij het kopen van een CDI?

Als je een andere CDI wil kopen voor je scooter dan is het belangrijk te weten welke scooter je hebt en welk type CDI er wordt gebruikt, dit kan per scooter model en uitvoering verschillen. Wij raden daarom aan eerst de oude CDI los te halen om te achterhalen welke stekker er wordt gebruikt en hoeveel pinnen deze bezit. Ook dien je te weten of je scooter AC of DC is, klik hier voor meer informatie over Scooter CDI AC of DC. Wij hebben een groot assortiment van scooter onderdelen en CDI's voor bijna alle scooters en daarbij de juiste afbeeldingen zodat je zelf kan zien welke CDI je nodig hebt. Vergelijk daarom altijd goed de afbeelding om te voorkomen dat je een CDI koopt welke niet werkt op jou scooter. Uiteraard helpen wij ook graag met het zoeken naar de juiste CDI. LET OP! Maak geen kabels van de CDI of ontsteking los bij een draaiende motor! Dit kan schade veroorzaken aan de elektrische delen van je scooter.

Scooter CDI kapot?

Wanneer weet je of de huidige CDI kapot is? Het defect van een CDI is soms moeilijk te constateren omdat de bougie nog wel kan vonken maar bijvoorbeeld niet op het juiste moment. Als dit het geval is, dan is het vrijwel zeker dat de CDI kapot is. Wanneer je geen vonk meer hebt kan het ook aan de CDI liggen, maar ook aan de bougie, bougiekabel, ontsteking of bobine. In dat geval raden wij aan, gezien de kosten, om eerst een nieuwe bougie en bougiekabel te plaatsen zodat het defect hieraan kan worden uitgesloten. Ook het kopen van een nieuwe bobine is niet erg duur, vaak goedkoper dan een CDI en daarom zou na het vervangen van de bougie en bougiekabel het volgende zijn een nieuwe bobine te plaatsen. Als je scooter dan nog niet vonkt kan de CDI kapot zijn maar ook de ontsteking. Indien je enige technische kennis hebt en een multimeter of spanningsmeter, kan je het signaal vanaf de ontsteking meten. Als je hier een spanning vanaf krijgt dan lijkt het er op dat de ontsteking goed is en dus dat de CDI kapot is. Ook kan het contactslot voor problemen zorgen met de ontsteking, sluit dit dus ook uit door, afhankelijk van het type scooter, alle draden vanaf het contactslot los te maken. Is het probleem dan verholpen is het contactslot kapot!

Scooter CDI vervangen

Als je zeker weet dat je cdi kapot is kan je bij ons een nieuwe cdi kopen, zorg ervoor dat het model en de aansluiting gelijk is aan het huidige type zoals eerder uitgelegd. Mocht je twijffels hebben of weet je helemaal niet welke je moet kopen, neem dan eerst contact op met onze klantenservice, wij helpen je graag! Als je een verkeerde CDI aansluit op je scooter kan je kortsluiting veroorzaken! Als je de cdi gaat plaatsen, zorg dan dat de motor van je scooter niet draait en dat het contact op uit staat. Haal nu de stekker los van de huidige cdi en demonteer de unit van de scooter. Plaats vervolgens de nieuwe cdi en sluit de stekker aan en monteer de unit goed op de scooter. Plaats eventueel verwijderde kappen of platen terug en je bent klaar met het vervangen van de cdi. Mocht je vragen hebben over het vervangen van de CDI of hul nodig hebben bij het bestellen van de juiste scooter onderdelen, neem dan gerust contact op met onze klantenservice.