Cilinder Scooter
Op zoek naar een scooter cilinder? Hier zit je goed! We hebben verschillende cilinders voor scooters in ons assortiment. Simpelweg een vervangings cilinder kopen met dezelfde prestaties of een 50 snel of zelfs een 70cc cilinder voor je scooter? Selecteer je scooter en onze webshop toont de juiste cilinders voor jou scooter. Populaire cilinders zijn; Malossi cilinders, GY6 cilinder en cilinder piaggio zip 4tSelecteer het merk en model scooter en wij tonen alle passende cilinders.
Selecteer je scooter
Selecteer je scooter en zie welke onderdelen er op je scooter passen
Cilinderkit Airsal Sport 125cc 52mm voor Yamaha X-Max, YZF, WR 125
Niet op voorraad
20-06-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi MHR Flanged Mount Testa R. 70cc 47,6mm voor Piaggio LC, Minarelli LC
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Naraku 50cc 39mm voor Peugeot Django, Kisbee, Streetzone 50cc 4T
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Polini Gietijzer Racing 70cc Corsa voor Honda, Kymco, SYM verticaal (GR1)
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Polini Aluminium Sport 80cc 50mm voor GY6 Chinese scooter, Kymco 4-Takt, 139QMB/QMA
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Polini Gietijzer Sport 170cc voor Yamaha Majesty, Benelli Velvet, MBK Cityliner 125-150cc 4T
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit RMS 50cc voor CPI, Keeway Euro 2 recht, 12mm vervangen door 53438
Niet op voorraad
23-06-2024
Bestel voor € 11,36 extra voor gratis verzending
Cilinderkit Airsal Sport 117,2cc 56mm voor Yamaha BWs, Aerox, Minarelli 100 2T
Niet op voorraad
21-10-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Polini Evolution P.R.E. 100cc 50mm voor Piaggio Zip SP, Zip 2 SP met Polini Rennmotor
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Polini Aluminium Sport 294cc 77mm voor Piaggio 300ie 4T LC Motor
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Top Performances Black Trophy 70cc 47mm voor Minarelli verticaal
Niet op voorraad
23-06-2024
Gratis verzending*
Cilinder BGM Originele 50cc CPI AC Euro 2 12mm Pistonpen (0° geneigter uitlaatflansch)
Niet op voorraad
Bestel voor € 14,87 extra voor gratis verzending
Cilinderkit 125cc 53,7mm voor Yamaha Majesty, Teos, Benelli Velvet, Madison, Italjet Jupiter, Malaguti F12, MBK Skyliner LC 125 4T 2V
Niet op voorraad
20-03-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Athena Big Bore Flange-Mount 70cc 47,6mm 12mm Pistonpen voor Minarelli verticaal
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit 125cc 4T voor Aprilia RS4, RX, SX, Derbi GPR, Senda, Malaguti RST, XSM, XTM, F.B. Mondial SMX (M545M)
Niet op voorraad
21-04-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Schmitt GST-50 50cc 38mm voor Simson S51, KR51/2, SR50
Niet op voorraad
20-03-2024
Gratis verzending*
Carburateur BGM PRO Faster Flow met Mengsysteem SI24 / 24E voor Vespa PX200
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit DR Evolution 70cc 47mm voor Minarelli horizontaal LC
Niet op voorraad
23-06-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit DR 50cc 38,4mm, 12mm Pistonpen voor Piaggio Boss, Bravo, Ciao, Grillo, Si
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit DR Evolution 63cc 43mm, 10mm Pistonpen voor Piaggio Boss, Bravo, Ciao, Grillo, Si
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit DR 50cc 39,88mm voor Derbi Senda GPR, Gilera GSM SMT RCR Zulu EBE, EBS
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Schmitt Sportfreen Almot Edition 60cc 41mm voor Simson S51, KR51/2
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Polini Aluminium Racing Big Evolution 70cc 47,6mm voor Minarelli horizontaal LC
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi Aluminium Sport 210cc 68,5mm 16mm voor Vespa 200 Rally / P200E
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi Sport 70cc 10mm voor Minarelli horizontaal AC
Niet op voorraad
03-05-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Airsal Sport 149,5cc 57,4mm voor 152QMI, GY6 125cc, Kymco AC 125, 150cc
Niet op voorraad
21-07-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Airsal Sport 69,5cc 47,6mm voor Peugeot verticaal LC
Niet op voorraad
01-01-2024
Gratis verzending*
De meeste scooters hebben standaard een 50 cc cilinder en zijn van gietijzer vervaardigd. Er zijn ook aluminium cilinders leverbaar voor vele modellen scooters. Door een 70cc cilinder te plaatsen nemen de prestaties aanzienlijk toe en is dan ook helaas alleen toegestaan op circuit. Een 50 snel cilinder is een goede optie als je iets sneller wil, maar niet wil overstappen op 70cc.
50cc en 70cc cilinders
Wil je je scooter opvoeren of is je standaard cilinder vastgelopen? Je kan een scooter cilinder honen, maar als de schade te erg is, wat vaak zo is bij een vastloper, dan is de enige oplossing een nieuwe cilinder plaatsen. Wij hebben verschillende scooter cilinder merken zoals Malossi, Polini, Naraku en Airsal Alle scooter onderdelen koop je online bij Allesvoorscooters.nl De juiste cilinder vind je makkelijk in onze webshop. Kun je een cilinder niet vinden neem dan contact op met ons door te bellen naar de klantenservice. We zijn dagelijks te bereiken op +31 (0)85 40 11 697 of via e-mail middels het contactformulier voor vragen over scooter onderdelen.
Cilinder scooter vervangen
Na het plaatsen van een nieuwe cilinder is het aan te raden de cilinder in te rijden. Na het monteren van je scooter cilinder raden we aan de eerste 400 á 500 kilometer rustig aan te doen. Belast de cilinder niet maximaal en voorkom hoge toerentallen tijden de inrij periode. Je 'scooter cilinder inrijden' is nodig omdat alle delen op elkaar in dienen te slijten. Als de cilinder eenmaal is ingereden kan je beginnen met het afstellen van de sproeier, rollen en drukveer voor het juiste toerental. Aluminium cilinders draaien over het algemeen hogere toerentallen en hebben meer aandacht nodig.
De cilinder van je scooter vervangen is iets wat je zelf kunt doen. Wil je er zelf liever niet aan beginnen dan kun je de cilinder ook laten vervangen. Hieronder staan een aantal stappen die je moet doorlopen om je scooter cilinder zelf te vervangen. Zorg ervoor dat je het juiste gereedschap bij de hand hebt. Je heb in ieder geval een bougiesleutel, een inbussleutel, een kruiskop en platkopschroevendraaier, een punttang en een passende dopsleutel nodig.
Het vervangen van je scooter cilinder bestaat uit de volgende stappen:
-
Demonteer de kappen zodat je goed bij het motorblok en de cilinder kunt
-
Verwijder de carburateur met behulp van een schroevendraaier
-
Verwijder de koelkap (bij een vloeistof gekoelde scooter de waterpompdeksel
-
Maak de bougiekap los van de bougie en draai de bougie los
-
Schroef de uitlaat los
-
Maak nu de cilinderkop los
Nu kun je als het goed is de cilinder zelf verwijderen. Het is nu zaak om de zuiger te demonteren. Nu je toch veel onderdelen van je scooter hebt verwijderd is het altijd goed om de staat van de onderdelen te bekijken. Is alles nog compleet en heel? Dan hoef je niks te doen en kun je de nieuwe cilinder gaan plaatsen. Eigenlijk volg je hiervoor hetzelfde stappenplan maar dan in de andere volgorde. Plaats dus eerst je nieuwe cilinder en eventuele nieuwe zuiger.
Het zelf vervangen van je cilinder is niet moeilijk, maar zoals je ziet komen er best wat handelingen bij kijken. Zeker als je houdt van sleutelen aan je scooter dan kun je het prima zelf doen.
Cilinder scooter inrijden
Als je een nieuwe cilinder hebt geplaatst dan moet je deze 'inrijden' wat eigenlijk inhoud dat de delen op elkaar moeten inslijten. In deze periode is het aan te raden om volle belasting te voorkomen en om de cilinder niet volledig te belasten. Aan te raden is om niet volgas te rijden, althans niet lang. Even volgas kan dus wel. De periode van inrijden hangt af van de kwaliteit van de materialen en de toegepaste marges/toleranties.
Soms verwart men het inrijden nog wel eens met het warm rijden, dit is namelijk niet hetzelfde. Warm rijden doe je elke keer als je scooter koud is en inrijden doe je als je nieuwe onderdelen hebt geplaatst zoals een cilinder en / of zuiger. Na het vervangen van je cilinder is het dus het beste als je deze gaat inrijden. Inrijden doe je om de onderdelen op elkaar in te laten slijten.
Al lijkt het soms nog net zo glad (cilinderwand), toch zijn er kleine oneffenheden welke je alleen met een microscoop kunt zien. Deze oneffenheden / groeven kunnen motorschade veroorzaken als dit te snel langs elkaar heen gaat (cilinder en zuiger). Daarom is het aan te raden dit de eerste periode wat langzamer te doen en dus hoge toeren te voorkomen. Bij lage toeren kunnen de onderdelen op elkaar inslijten waardoor je op langer termijn schade aan de cilinder en of zuiger kan voorkomen. De (2-takt) olie moet hierbij ook goed zijn werk doen en een beetje extra olie door de benzine in de 'inrijd periode' is geen gek idee. Let ook op dat de afstelling goed is, dit is minstens net zo belangrijk.
Als je een vervangings (standaard) cilinder hebt geplaatst dan hoef je hier geen rekening mee te houden (of heel weinig) omdat de kans groot is dat de afstelling nagenoeg gelijk is. Als je een andere (snelle) cilinder, of zelfs een race cilinder hebt geplaatst, dan is het zeker nodig om dit opnieuw af te stellen. Vaak is een grotere sproeier noodzakelijk.
Hoe lang moet je een cilinder scooter inrijden?
Deze vraag krijgen we best vaak en het advies hangt erg af van het soort cilinder dat je hebt gemonteerd. Als je een Aluminium cilinder op je scooter hebt geplaatst (bijvoorbeeld een Airsal, Malossi of Polini) dan hebben deze over het algemeen een chroom of nicasil wand en hebben daarom een kortere inrijd-periode. Als je de eerste 100 km rustig aan doet zit het wel goed.
Bij een gietijzeren cilinder zoals DR, standaard (origineel), Malossi of Polini dan is het wenselijk om toch wat langer in te rijden omdat gietijzer een minder gladde wand heeft. Bij deze cilinders raden we aan om de eerste 500 km rustig te rijden. Heb je een 2-takt scooter dan raden we aan om een klein beetje extra olie door de benzine te doen tijdens het inrijden. Gebruik wel dezelfde olie als er ook in het oliereservoir zit.
Cilinder scooter versleten
Hoe weet je wanneer je scooter cilinder is versleten? Dat is best lastig! Eigenlijk heb je er speciaal meet gereedschap voor nodig om dit goed te kunnen beoordelen. Over het algemeen is het zo dat wanneer je cilinder 'ovaal' is dat deze echt versleten is. Niet altijd hoeft de cilinder ovaal te worden, hij kan ook snel te groot worden en dan zijn er geen 'overmaatse' zuigers meer te verkrijgen.
Hoeveel km je met een cilinder kan rijden is niet op voorhand te zeggen omdat het van heel veel factoren afhankelijk is. Zo speelt o.a. de zuigerspeling, soort motorblok (2-takt of 4-takt), soort olie en de belasting een grote rol. Zo heeft je cilinder meer te verduren als je altijd met 2-man rijd op je scooter.
Cilinder scooter kopen doe je bij de specialist
Voor iedere type scooter hebben wij de geschikte nieuwe cilinder. Als je niet goed weet welke cilinder op jouw scooter past dan is het gebruik van de scooter selector aan te raden. Voor simpelweg het merk en het model van de scooter in en de juiste scooter cilinder komen op het scherm te staan. Bestellen is eenvoudig en je kunt kiezen uit alle bekende betaalmethoden. Betaal je liever pas achteraf? Geen probleem, bij Allesvoorscooters kun je jouw bestelling tot 14 dagen na levering nog betalen.
Service staat bij ons hoog in het vaandel. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Zit je met een vraag over scooter cilinders of een ander onderdeel? Neem gerust contact op met onze klantenservice. Wij helpen je graag verder.