Snelle scooter cilinder
Je scooter opvoeren? Dan is een van de belangrijkste dingen, samen met de uitlaat, de cilinder! Als je sneller wil kan je een '50 snel' cilinder monteren maar wil je gelijk voor het echte werk gaan, koop dan een 70cc cilinder. Op deze pagina van onze webshop vind je alleen maar snelle cilinders. Heb je meer informatie nodig? Lees dan verder onderaan de pagina of neem contact op met een van onze product specialisten per e-mail of telefoon
Selecteer je scooter
Selecteer je scooter en zie welke onderdelen er op je scooter passen
Cilinderkit MVT Iron Max 50cc voor Aprilia RS, Beta RR, Motorhispania, Rieju, Yamaha, Minarelli AM6
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinder Supertherm 36mm 45mm 200 x 145mm voor Zündapp KS 50, CS, CX, C, GTS, Hai, ZD
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinder Athena Athena 45mm gat 36mm bochtAansluiting 20er Carburateur voor Brommer Mokick
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Gilardoni met Kop en Membrane 47mm 74cc voor Puch Monza, Silverspeed, Ranger, M 50 GP 4-versenelling
Op voorraad
Gratis verzending*
AuspuffVentiel / Auslasssteuerung / Auslassschieber Italkit voor Aprilia RS 125 2T LC (122, 123 roodAX Motor)
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Parmakit 70cc, 46mm voor Peugeot Brommer 103-105, RCX AC 50 2T, SPX, GL10, Fox, Honda Wallaroo, PK50
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Parmakit HP 4.8, 49cc 40,00mm voor Kreidler Florett K54 RS, GS, Mustang, RM, RMC
Op voorraad
Gratis verzending*
Spacer / DistanzPlaat Schmitt Cilindervoet 54,5mm 70-90cc 2,0mm voor Simson S51, S70, S83, SR80
Op voorraad
Bestel voor € 52,08 extra voor gratis verzending
Cilinderkit Polini Aluminium Sport 294cc 77mm voor Piaggio 300ie 4T LC Motor Euro3 Euro4 Euro5
Op voorraad
Gratis verzending*
Tuning Kit Naraku RevUp Aluminium Cilinder 70cc 10mm Pistonpen voor Minarelli horizontaal AC
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi Sport 73cc 10mm Pistonpen voor Piaggio, Vespa Ciao, PX50
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi MHR Replica 70cc 10mm Pistonpen voor Minarelli LC
Niet op voorraad
05-06-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Airsal T6-Racing 48,8cc 38mm voor Puch Automaat met langen Kühlrippen
Niet op voorraad
27-03-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi Aluminium Sport 187cc 70mm voor Piaggio Leader 125cc 4T 2V
Niet op voorraad
05-06-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi I-Tech 183cc voor Yamaha, MBK 125ie 4T vervangen door M.3114852
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Airsal T6 Tech-Piston 69,7cc 47,6mm voor Minarelli verticaal
Niet op voorraad
21-10-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Airsal Sport 70cc 47,6mm voor Peugeot horizontaal LC
Niet op voorraad
13-05-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Airsal Tech-Piston 78,5cc 50mm voor Derbi Senda GPR, Gilera GSM SMT RCR Zulu EBE, EBS
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Gratis verzending*
Cilinderkit Airsal Sport 65cc 46mm voor Minarelli horizontaal AC
Niet op voorraad
21-04-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Airsal Sport 117,2cc 56mm voor Yamaha BWs, Aerox, Minarelli 100 2T
Niet op voorraad
21-10-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi MHR Flanged Mount Testa R. 70cc 47,6mm voor Piaggio LC, Minarelli LC
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Materiaal van scooter cilinders
Over het algemeen zijn alle cilinders op deze pagina niet toegestaan op de openbare weg omdat ze ontwikkeld zijn om te racen op een circuit. Er zijn wel cilinders die je vaker of dagelijks kan gebruiken, dit zijn 'gietijzeren' cilinders. Het woord zegt het eigenlijk al, deze cilinders zijn vervaardigd van gietijzer. Als je een snelle cilinder wil heb je naast de keuze van de cilinderinhoud ook nog de keuze in het materiaal van de cilinder. Zo heb je naast gietijzer ook aluminium cilinders welke over het algemeen meer toeren kunnen maken. Een hoger toerental zorgt voor meer slijtage en is gevoeliger voor warmdraaien. Voor dagelijks gebruik kan je vanwege deze twee redenen beter een gietijzeren cilinder hebben.
Voordelen van gietijzeren scooter cilinder
- Minder hoogtoerig waardoor minder slijtage
- Goedkoper dan een aluminium cilinder
- Meer geschikt voor dagelijks gebruik
- Is te honen na een warmloper (of lichte vastloper)
- Zijn overmaatse zuigers voor te verkrijgen
- Minder gevoelig voor afstelling
- Niet altijd noodzakelijk om een andere krukas te plaatsen
Voordelen van aluminium scooter cilinder
- Hoogtoerig dus meestal een hogere snelheid
- Hoger vermogen door betere poorttimingen
- Betere koeling vanwege materiaal
- Cilinderkop beter gekoeld (meestal)
70 cc cilinder
Als je wil opvoeren en je hebt het maximale uit je 50cc cilinder al gehaald dan is de volgende stap een 70cc cilinder. Dit kan uiteraard ook in één keer maar een 70cc vergt wel wat meer aandacht en kennis. Het afstellen is eigenlijk makkelijker dan een 50cc omdat het vermogen er 'toch wel' is. Dit gaat niet altijd op want als je niet in de 'powerband' van je cilinder komt dan schiet het alsnog niet op. Een gietijzeren 70cc, kan samen met een standaard uitlaat werken maar dan haal je niet het optimale vermogen eruit. Wel is het voordeel dat je dan niet perse een race krukas nodig hebt. Wil je zeker zijn, of ga je meer vermogen van je gietijzeren cilinder vragen dan is een snelle krukas (Racekrukas) zeker een aanrader. Bij een aluminium 70cc cilinder is dit eigenlijk een must, omdat het vermogen en het toerental hoger is, wordt je krukas (een stuk) zwaarder belast. Als je krukas het niet aankan gaat deze stuk en over het algemeen heb je dan een grote kostenpost. Het kan zelfs voorkomen dat de drijfstang door je carter heen gaat, en dan heb je zelfs een nieuw motorblok nodig. Dit wil je uiteraard voorkomen. Wil je meer informatie over het geleverde vermogen en of je een sterkere krukas nodig hebt, neem dan contact op met onze klantenservice. Onze product specialisten helpen je graag verder met een goed advies.
50 snel cilinder
Je hebt het vast wel eens gehoord, een '50 snel' cilinder. Dit is een cilinder met dezelfde inhoud als een originele / standaard cilinder. Een 50 snel heeft meestal exact dezelfde boring (diameter van de zuiger) als de originele scooter cilinder. Dit is meestal 40,00mm. Het verschil met de originele cilinder is de 'poorttiming' wat een belangrijk aspect is van een 2-takt cilinder. Voor 4-takt scooters kennen we het fenomeen 50 snel eigenlijk niet. Bij 4-takt scooters worden daarom meestal 70cc of 80cc cilinders gemonteerd als het sneller moet. Terug naar de 50 snel, voor 2-takt scooters. Deze cilinders zijn onder te verdelen in 2 typen. De gietijzeren uitvoeringen en de aluminium uitvoeringen. De gietijzeren zijn eigenlijk maar weinig sneller dan een standaard cilinder. Ze hebben net even een hogere timing en een nette afwerking, iets wat niet bij alle imitatie / vervangings cilinders het geval is. Door deze betere afwerking i.c.m. de hogere timing kan je een hoger toerental halen en samen met een bijpassende uitlaat, kan je daardoor meer koppel en vermogen creëren. Een aluminium 50 cc cilinder bied daarentegen wel wat meer verschil ten opzichte van de originele cilinder. Deze timing is nog weer wat hoger, uiteraard wel afhankelijk van het merk en type cilinder. Zo is een Airsal T6 minder hoogtoerig dan bijvoorbeeld een Polini Evolution 50. Maar in verhouding tot een gietijzeren 50 snel is de aluminium variant toch wel wat sneller. Als je voornamelijk op trekkracht vooruit wil gaan dan is het makkelijker en goedkoper om een 70cc te monteren. Het is een gecompliceerde materie en per merk en type nog weer verschillend. De uitleg hierboven is daarom ter indicatie en bedoeld ter referentie. Elke situatie is anders en het hangt ook van de andere onderdelen af die geplaatst zijn, voornamelijk de uitlaat speelt een belangrijke rol. Wil je echt goed advies dan raden we aan om contact op te nemen met onze klantenservice, zodat onze product specialisten je verder kunnen helpen.