Snelle scooter cilinder
Je scooter opvoeren? Dan is een van de belangrijkste dingen, samen met de uitlaat, de cilinder! Als je sneller wil kan je een '50 snel' cilinder monteren maar wil je gelijk voor het echte werk gaan, koop dan een 70cc cilinder. Op deze pagina van onze webshop vind je alleen maar snelle cilinders. Heb je meer informatie nodig? Lees dan verder onderaan de pagina of neem contact op met een van onze product specialisten per e-mail of telefoon
Selecteer je scooter
Selecteer je scooter en zie welke onderdelen er op je scooter passen
Cilinderkit Polini Serie 6000 80cc 48mm voor Fantic Motor Regolarita 50, Minarelli P4-P6
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinder BGM PRO Racetour 195cc voor Lambretta LI 125, 150, LIS 125, 150, SX 150, DL 125, 150, GP 125, 150
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Top Performances incl. ECU 183cc d=63mm, 58,6mm Hub voor Yamaha WR 125i YI3-OHC 2009-2014
Op voorraad
Gratis verzending*
Tuningkit incl. Cilinder en Krukas BGM PRO 150cc, Wideframe, Faro Basso, Ø=57mm, Hub=57mm Vespa 1953-1959, VM, VN, ACMA, VB1T, VGL1T, VL1T
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Polini Aluminium 171cc 61mm voor Vespa Primavera, Sprint 125-150, Piaggio Liberty 125 3V 4T AC
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Polini Evolution Reed Mission 152cc, Ø60mm, 54mm Hub voor Vespa Primavera, ET3, Lang frame
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi I-Tech 185cc voor Vespa Primavera, Sprint 125-150, Piaggio Liberty 125 3V 4T AC
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Polini Aluminium 172cc 61mm voor Vespa GTS 125ie E4 4V, 150ie E4 4V, Piaggio Medley 125ie E4 4V, 150ie E4 4V
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Polini Aluminium Sport 294cc 77mm voor Piaggio 300ie 4T LC Motor Euro3 Euro4 Euro5
Op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Polini Aluminium Sport 294cc 77mm voor Piaggio 300ie 4T LC Motor
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi Aluminium Sport 282cc voor Piaggio 300ie 4T LC Motoren
Niet op voorraad
28-04-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Polini Aluminium Racing Reed Evolution 135cc 57mm voor Vespa 125 Primavera 2T, Primavera ET3 2T
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Tuningkit - Cilinderkit, uitlaat, ECU Athena Big Bore 160cc voor KTM Duke, RC 125 11-16
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi I-Tech 166cc voor Aprilia RS 125ie, RX, SX 125ie, Tuono 125ie
Niet op voorraad
28-04-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi I-Tech 185cc voor Vespa Primavera, Sprint 125-150, Piaggio Liberty 125 3V 4T AC
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi Racing 218cc voor Piaggio Leader (Carburateur)
Niet op voorraad
28-04-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi Power Cam 218cc 75,5mm voor Aprilia SR Max, Nexus, Piaggio, Vespa 125ie 4T 4V Euro3
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Athena Big Bore 160cc incl. ECU voor KTM Duke, RC 125 2011-2016
Niet op voorraad
02-05-2024
Gratis verzending*
Cilinderkit Polini Aluminium Sport 165cc 64mm voor Cagiva Freccia C10-C12, Mito, Mito EV, Planet, Raptor, Tamanaco 125
Niet op voorraad
Gratis verzending*
Cilinderkit Malossi Aluminium Sport 282cc voor Piaggio Quasar 4T LC
Niet op voorraad
28-04-2024
Gratis verzending*
Materiaal van scooter cilinders
Over het algemeen zijn alle cilinders op deze pagina niet toegestaan op de openbare weg omdat ze ontwikkeld zijn om te racen op een circuit. Er zijn wel cilinders die je vaker of dagelijks kan gebruiken, dit zijn 'gietijzeren' cilinders. Het woord zegt het eigenlijk al, deze cilinders zijn vervaardigd van gietijzer. Als je een snelle cilinder wil heb je naast de keuze van de cilinderinhoud ook nog de keuze in het materiaal van de cilinder. Zo heb je naast gietijzer ook aluminium cilinders welke over het algemeen meer toeren kunnen maken. Een hoger toerental zorgt voor meer slijtage en is gevoeliger voor warmdraaien. Voor dagelijks gebruik kan je vanwege deze twee redenen beter een gietijzeren cilinder hebben.
Voordelen van gietijzeren scooter cilinder
- Minder hoogtoerig waardoor minder slijtage
- Goedkoper dan een aluminium cilinder
- Meer geschikt voor dagelijks gebruik
- Is te honen na een warmloper (of lichte vastloper)
- Zijn overmaatse zuigers voor te verkrijgen
- Minder gevoelig voor afstelling
- Niet altijd noodzakelijk om een andere krukas te plaatsen
Voordelen van aluminium scooter cilinder
- Hoogtoerig dus meestal een hogere snelheid
- Hoger vermogen door betere poorttimingen
- Betere koeling vanwege materiaal
- Cilinderkop beter gekoeld (meestal)
70 cc cilinder
Als je wil opvoeren en je hebt het maximale uit je 50cc cilinder al gehaald dan is de volgende stap een 70cc cilinder. Dit kan uiteraard ook in één keer maar een 70cc vergt wel wat meer aandacht en kennis. Het afstellen is eigenlijk makkelijker dan een 50cc omdat het vermogen er 'toch wel' is. Dit gaat niet altijd op want als je niet in de 'powerband' van je cilinder komt dan schiet het alsnog niet op. Een gietijzeren 70cc, kan samen met een standaard uitlaat werken maar dan haal je niet het optimale vermogen eruit. Wel is het voordeel dat je dan niet perse een race krukas nodig hebt. Wil je zeker zijn, of ga je meer vermogen van je gietijzeren cilinder vragen dan is een snelle krukas (Racekrukas) zeker een aanrader. Bij een aluminium 70cc cilinder is dit eigenlijk een must, omdat het vermogen en het toerental hoger is, wordt je krukas (een stuk) zwaarder belast. Als je krukas het niet aankan gaat deze stuk en over het algemeen heb je dan een grote kostenpost. Het kan zelfs voorkomen dat de drijfstang door je carter heen gaat, en dan heb je zelfs een nieuw motorblok nodig. Dit wil je uiteraard voorkomen. Wil je meer informatie over het geleverde vermogen en of je een sterkere krukas nodig hebt, neem dan contact op met onze klantenservice. Onze product specialisten helpen je graag verder met een goed advies.
50 snel cilinder
Je hebt het vast wel eens gehoord, een '50 snel' cilinder. Dit is een cilinder met dezelfde inhoud als een originele / standaard cilinder. Een 50 snel heeft meestal exact dezelfde boring (diameter van de zuiger) als de originele scooter cilinder. Dit is meestal 40,00mm. Het verschil met de originele cilinder is de 'poorttiming' wat een belangrijk aspect is van een 2-takt cilinder. Voor 4-takt scooters kennen we het fenomeen 50 snel eigenlijk niet. Bij 4-takt scooters worden daarom meestal 70cc of 80cc cilinders gemonteerd als het sneller moet. Terug naar de 50 snel, voor 2-takt scooters. Deze cilinders zijn onder te verdelen in 2 typen. De gietijzeren uitvoeringen en de aluminium uitvoeringen. De gietijzeren zijn eigenlijk maar weinig sneller dan een standaard cilinder. Ze hebben net even een hogere timing en een nette afwerking, iets wat niet bij alle imitatie / vervangings cilinders het geval is. Door deze betere afwerking i.c.m. de hogere timing kan je een hoger toerental halen en samen met een bijpassende uitlaat, kan je daardoor meer koppel en vermogen creëren. Een aluminium 50 cc cilinder bied daarentegen wel wat meer verschil ten opzichte van de originele cilinder. Deze timing is nog weer wat hoger, uiteraard wel afhankelijk van het merk en type cilinder. Zo is een Airsal T6 minder hoogtoerig dan bijvoorbeeld een Polini Evolution 50. Maar in verhouding tot een gietijzeren 50 snel is de aluminium variant toch wel wat sneller. Als je voornamelijk op trekkracht vooruit wil gaan dan is het makkelijker en goedkoper om een 70cc te monteren. Het is een gecompliceerde materie en per merk en type nog weer verschillend. De uitleg hierboven is daarom ter indicatie en bedoeld ter referentie. Elke situatie is anders en het hangt ook van de andere onderdelen af die geplaatst zijn, voornamelijk de uitlaat speelt een belangrijke rol. Wil je echt goed advies dan raden we aan om contact op te nemen met onze klantenservice, zodat onze product specialisten je verder kunnen helpen.